Allerede før coronapandemien gik tendensen i retning af færre fysiske butikker og mere online-handel. Dagligvarehandlen på nettet er fordoblet siden 2015, og onlinehandel vil med tiden overhale handel i fysiske butikker. Med coronakrisen går udviklingen hurtigere end forventet.

Ifølge Gangstedrapporten vil forbrugerne i 2030 være mere utålmodige og opsatte på at få deres individuelle behov opfyldt hurtigt. Irritationsmomenter som fx lang transporttid, ”parkeringshelveder”, manglende varer på hylderne, lange køer og dårlig service vil blive oplevet som spild af tid, som man typisk ikke vil komme ud for, når man handler på nettet. Forbrugerne vil primært bruge byrummet af sociale årsager. Når forbrugerne bevæger sig ud, søger de oplevelser. Derfor skal de fysiske butikker tilbyde noget, som forbrugeren ikke kan opnå digitalt. Gangstedrapporten beskriver, hvordan vores bykerner kommer til at se markant anderledes ud i fremtiden. Flere steder vil boliger og kontorer rykke ned i stueplan, og butikker kan blive omdannet til en kombination af showrooms og caféer, hvor man kan opholde sig, mens man er på shopping. Mange byer vil blive ramt af udbredte butikslukninger – men ikke alle. Nogle byer vil formå at omstille sig til en ny virkelighed, hvor shopping vil være centreret om socialt samvær, mad og drikke. Andre byer vil opleve en negativ spiral. Det store spørgsmål er, hvilke byer der vinder kapløbet – og hvilke der taber. Ændringerne giver nye muligheder for udlejere og lejere. Hvis man er på forkant med udviklingen, arbejder med lejermix og forstår fremtidens forbrugsmønstre, er der fortsat gode muligheder for at skabe sunde forretninger og opretholde fysiske butikker.